Sunday, November 15, 2009

Koleksi Lagu-Lagu Disco Dangdut

Disco Dangdut antara Genre Dangdut yang paling banyak menghasilkan artis baru bermula pada tahun 1992. Demam Disco Dangdut turut melanda Malaysia ketika itu. Sebuah Syarikat Rakaman milik Bapak Jusak Irwan Sutiona (Warga IOndonesia) turut ditubuhkan, iaitu Incitec Enterprise yang terletak di Cheras Kuala Lumpur. Album pertama yang dipasarkan ketika itu adalah 20 Seleksi Super Hits Boom Disco Dangdut dan 20 Super Mega Hits Boom Disco Dangdut yang menyebabkan Disco Dangdut mendadak popular di Malaysia. Masyarakat Malaysia yang sememangnya memandang remeh dan memperlekehkan Dangdut turut "Demam" buat seketika.

Tahun-tahun 90an memang zaman bagi Muzik dan Lagu Dangdut laris dan hits dipasaran. Penyanyinya juga memang hebat dan berimej moden. Mereka yang popular diera tersebut adalah Atie Adyatie, Merry Andani, Anis Marsela, Nina Ismaya, Baby Ayu, Rani Yulia, Misye Arsita, Helvy Maryand,Mila Roza, Nini Carlina, Helda Febrina, Machicha Muchtar, Wiwi Carlina, Hetty Sundjaya, Daisy Agustina, Tria Maretta, Riza ZR, Yanti Aryanto,Anie Andanie dan berterusan dalam beberapa tahun kehadapannya.

Komposer yang bertanggungjawab dalam pembikinan album2 Disco dangdut adalah Jeffery Bule dan kemudiannya oleh Doel Sumbang. Terdapat juga pencipta lagu yang asalnya mencipta lagu2 kategori pop, turut mencipta lagu dangdut sehingga hari ini. Mereka seperti Ririn S dan Wahab Yudes.

Koleksi Lagu-Lagu Disco Dangdut Popular

-------------------------------------------------------------------------------------
Antara Lagu-Lagu Disco Dangdut terawal dari Atie Adyatie
  • Atie Adyatie - Mabuk Lagi (Aat Arshad)
  • Atie Adyatie - Goyang Sampai Pagi (Awan Toha)
  • Atie Adyatie - Bosan (Jeffery Bule)
  • Atie Adyatie - Makin Gila (OA: Malkit Singh - Jeffery Bule)
  • Atie Adyatie - Sebel Ahh (Jeffery Bule)
    -------------------------------------------------------------------------------------
  • Anis Maesella - Yang sayang (Jeffery Bule)


    -------------------------------------------------------------------------------------
  • No comments:

    Post a Comment

    BlazeVideo Inc Banner (468x60) MAKE YOUR PC RUN LIKE NEWbanner Button (125x125) Is your PC running Slow? Get Full Scanbutton
    Satisfaction Guaranteebanner
    banner

    Yahoo bot last visit powered by  Ybotvisit.com Google bot last visit powered by Bots Visit

    online counter